Arturo Martini. I capolavori
Treviso, Museo “luigi Bailo”, 31 marzo - 30 luglio 2023.
A cura di Stringa Nico e Fabrizio Malachin.
Cornuda, 2023; br., pp. 278, ill. col., cm 23x29.
prezzo di copertina: € 33.00
|
Libri compresi nell'offerta:
Arturo Martini. I capolavori
Treviso, Museo “luigi Bailo”, 31 marzo - 30 luglio 2023.
A cura di Stringa Nico e Fabrizio Malachin.
Cornuda, 2023; br., pp. 278, ill. col., cm 23x29.
OMAGGIO (prezzo di copertina: € 33.00)
Studi su Arturo Martini. Per Ofelia
A cura di Matteo Ceriana e Claudia Gian Ferrari.
Milano, Atti del Covegno, 19 maggio 2008.
Milano, 2009; br., pp. 136, 97 ill. b/n, cm 17x24.
OMAGGIO (prezzo di copertina: € 29.00)
Canova. L'invenzione della gloria. Disegni, dipinti e sculture.
Genova, Palazzo Reale, 16 aprile - 24 luglio 2016.
A cura di Giuliana Ericani e Franceasco Leone.
Roma, 2016; br., pp. 306, ill. col., tavv. col., cm 23x30.
OMAGGIO (prezzo di copertina: € 35.00)
Agnolo Gaddi and the Cappella Maggiore in Santa Croce in Florence. Studies After Its Restoration
Silvana Editoriale
Testo Inglese.
Cinisello Balsamo, 2014; ril. in tela, pp. 312, 200 ill. b/n e col., cm 26x29,5.
Altre edizioni disponibili: Edizione Italiana (ISBN: 88-366-2948-2)
ISBN: 88-366-2957-1 - EAN13: 9788836629572
Soggetto: Pittura e Disegno - Monografie,Restauro Tecniche di conservazione Beni Culturali
Periodo: 1400-1800 (XV-XVIII) Rinascimento
Luoghi: Firenze
Testo in:
Peso: 2.44 kg
Culturally and artistically, the decoration of the chapel, comprising a magnificent cycle illustrating the Legend of the True Cross, has many meanings in the context of the Florentine milieu at the time. From the theological perspective, the choice of one of the themes dearest to the Franciscans was of course linked to the dedication of the church to the Holy Cross, but it was also connected to the Franciscans' role as the so-called Custodians of the Holy Land. It reaffirmed, therefore, the order's fundamental role as defenders of the Church. From the artistic point of view, this cycle concluded the grand arc of Florentine painting that originated with Giotto, through its validation, through the choice of Agnolo Gaddi, of the importance of continuity and tradition. But, at the same time, it also opened up a new path, an attempt to insert the late-Gothic style into that tradition. The cycle also became an unavoidable iconographic reference, certainly used up to the Renaissance and Piero della Francesca's True Cross cycle in Arezzo.
For all of these reasons and more besides, which the reader will find inside this volume, it was important to take a new look at this primary text upon completion of its restoration by the Opificio delle Pietre Dure (carried out between 2005 and 2010). The decision to bring together a group of experts from different disciplines and put them in relation with the material and technical data provided by the restorers opens up a new path for future research of this kind. The new context one reconstructs serves as a challenge and a stimulus to move beyond the circle defined by more traditional scholarship and explore the possibilities that technical expertise can offer the humanistic disciplines.
Manuale del saldo e stralcio. NPL e acquisto crediti incagliati immobiliari
Sistema e Antisistema: Croce critico, filologo ed editore militante
Bartolomé Bermejo. Il trittico della Cattedrale di Acqui Terme
Marcello Piacentini. Maestro di Edilizia cittadina e di Disegno urbano
Nuove considerazioni sulla basilica di Santa Maria Maggiore a Roma
Le note del colore. Nuovi dipinti antichi. [Ed. Italiana e Inglese]
Un battito d'ali. Ritrovamenti e conferme. [Ed. Italiana e Inglese]