libreria specializzata in arte e architettura
english

email/login

password

ricordami su questo computer

invia


Hai dimenticato la tua password?
inserisci il tuo email/login qui sotto e riceverai la password all'indirizzo indicato.

invia

chiudi

FB twitter googleplus
ricerca avanzata

chiudi

OFFERTA DEL GIORNO

Arturo Martini. I capolavori

Treviso, Museo “luigi Bailo”, 31 marzo - 30 luglio 2023.
A cura di Stringa Nico e Fabrizio Malachin.
Cornuda, 2023; br., pp. 278, ill. col., cm 23x29.

prezzo di copertina: € 33.00

Arturo Martini. I capolavori

Costo totale: € 33.00 € 97.00 aggiungi al carrello carrello

Libri compresi nell'offerta:

Arturo Martini. I capolavori

Treviso, Museo “luigi Bailo”, 31 marzo - 30 luglio 2023.
A cura di Stringa Nico e Fabrizio Malachin.
Cornuda, 2023; br., pp. 278, ill. col., cm 23x29.

OMAGGIO (prezzo di copertina: € 33.00)

Arturo Martini. I capolavori

Studi su Arturo Martini. Per Ofelia

A cura di Matteo Ceriana e Claudia Gian Ferrari.
Milano, Atti del Covegno, 19 maggio 2008.
Milano, 2009; br., pp. 136, 97 ill. b/n, cm 17x24.

OMAGGIO (prezzo di copertina: € 29.00)

Studi su Arturo Martini. Per Ofelia

Canova. L'invenzione della gloria. Disegni, dipinti e sculture.

Genova, Palazzo Reale, 16 aprile - 24 luglio 2016.
A cura di Giuliana Ericani e Franceasco Leone.
Roma, 2016; br., pp. 306, ill. col., tavv. col., cm 23x30.

OMAGGIO (prezzo di copertina: € 35.00)

Canova. L'invenzione della gloria. Disegni, dipinti e sculture.

chiudi

Agnolo Gaddi and the Cappella Maggiore in Santa Croce in Florence. Studies After Its Restoration

Silvana Editoriale

Testo Inglese.
Cinisello Balsamo, 2014; ril. in tela, pp. 312, 200 ill. b/n e col., cm 26x29,5.

Altre edizioni disponibili: Edizione Italiana (ISBN: 88-366-2948-2)

ISBN: 88-366-2957-1 - EAN13: 9788836629572

Soggetto: Pittura e Disegno - Monografie,Restauro Tecniche di conservazione Beni Culturali

Periodo: 1400-1800 (XV-XVIII) Rinascimento

Luoghi: Firenze

Testo in: testo in  inglese  

Peso: 2.44 kg


The Cappella Maggiore of the Franciscan basilica of Santa Croce in Florence was, under the patronage of the noble Alberti family, the final chapel in the old transept to be frescoed, at the end of the fourteenth century. The commission was awarded to Agnolo Gaddi, the last in a family of painters boasting direct artistic descent from Giotto.
Culturally and artistically, the decoration of the chapel, comprising a magnificent cycle illustrating the Legend of the True Cross, has many meanings in the context of the Florentine milieu at the time. From the theological perspective, the choice of one of the themes dearest to the Franciscans was of course linked to the dedication of the church to the Holy Cross, but it was also connected to the Franciscans' role as the so-called Custodians of the Holy Land. It reaffirmed, therefore, the order's fundamental role as defenders of the Church. From the artistic point of view, this cycle concluded the grand arc of Florentine painting that originated with Giotto, through its validation, through the choice of Agnolo Gaddi, of the importance of continuity and tradition. But, at the same time, it also opened up a new path, an attempt to insert the late-Gothic style into that tradition. The cycle also became an unavoidable iconographic reference, certainly used up to the Renaissance and Piero della Francesca's True Cross cycle in Arezzo.
For all of these reasons and more besides, which the reader will find inside this volume, it was important to take a new look at this primary text upon completion of its restoration by the Opificio delle Pietre Dure (carried out between 2005 and 2010). The decision to bring together a group of experts from different disciplines and put them in relation with the material and technical data provided by the restorers opens up a new path for future research of this kind. The new context one reconstructs serves as a challenge and a stimulus to move beyond the circle defined by more traditional scholarship and explore the possibilities that technical expertise can offer the humanistic disciplines.

COMPRA ANCHE



OFFERTE E PROMOZIONI
non disponibile - NON ordinabile

design e realizzazione: Vincent Wolterbeek / analisi e programmazione: Rocco Barisci